مقصر قتل آتنا کیست/ بازتولید اسناد جامعه غربی یا اعتماد به وحی الهی؟
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۹۹۰۳۱
قوه قضاییه به خاطر فشار نهادهای بین المللی و نفوذ فکری جریانهای غربگرا دچار نوعی تسامح بر سر اقامه قسط و حدود الهی شده است. گروه جامعه جهان نيوز، سید مصطفی مدرس:
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ اذْ بَعَثَ فیهِمْ رسولاً مِنْ انْفُسِهِمْ یَتْلوا عَلَیْهِمْ ایاتِه وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الحِکْمَةَ وَ انْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضَلالٍ مُبینٍ
خدا بر اهل ایمان منّت نهاد که فرستادههاىی از خودشان در میان آنها برانگیخت که بر آنان آیات او را بخواند و آنها را پاک گرداند و کتاب و حکمت «احکام و حقائق» را بیاموزد هر چند پیش از آندر گمراهى آشکار بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امتنان الهی از بعثت انبیاء علیهم السلام از میان ما و از خود ما 4 امر بوده است: 1.تلاوت آیات 2. تزکیه 3. تعلیم کتاب 4. تعلیم حکمت
تمرکز این یادداشت بر روی تزکیه میباشد؛ عالَمانسانی از آن جهت که درگیر با نفس اماره خویش، شیطان بیرونی و زر و زیور و متاع قلیل دنیا است خوی حیوانیاش مدام در معرض سرکشی است؛ این انسان است که با اختیار و انتخاب خود میتواندخود را آنچنان تزکیه کند که هیچ چیزی از او باقی نماند و تماما ارادهاش فانی در اراده حضرت حق بشود.
نه تنها فرد انسانی بلکه جامعه و جهان انسانی نیز نیازمند چنین امری است. تزکیه جهان و جامعه انسانی امری پیچیده و متضمن ملاحظات بسیاری میباشد. بایستی توجه داشت که رفتار ملوک و یا به تعبیری رفتار مسئولان و کارگزاران حکومت اسلامی در اثاره تالّه انسانی و یا عصیان خوی حیوانی نقشی ویژه و استراتژیک دارد.
سیاستمداران همچنان که میتوانند جامعه انسانی را به سمت سرکشیِ خوی حیوانی هدایت کنند و به عبارت دیگر جامعه را جهنّمی کنند همانطور هم میتوانند با مهندسی رابطه و نسبت دین و دنیا، دنیا را بسان مزرعه آخرت جهان و جامعه انسانی معماری کنند.
«الاسلام هو الحکومة»بدین معناست که اسلام آمده است تا ظاهر دنیا را برای شکوفایی باطن عالم معماری کند و این مهم جز با حکومت میسر نیست. فلذا نقش و جایگاه حاکمان و کارگزاران اسلامی بسیار مهم مینماید.
در ادامه به بررسی استراتژیک و راهبردی دو حدیث از امام باقر(علیه السلام) و نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) میپردازیم: امام باقر(علیه اسلام):«حدّ یقام فی الأرض أزکى فیها من مطر أربعین لیلة و أیّامها.»(1)
پیامبر اکرم(صلی الله و علیه و آله): «یوم واحد من سلطان عادل خیر من مطر أربعین یوماً و حدّ یقام فی الأرض أزکى من عبادة ستّین سنة.»(2)
در حدیث اول، ثقل و تکیه، تزکیه جامعه و جهان انسانی را بر اقامه حدود گذاشته است. فلذا به نظر میرسد که اقامه یک حد، بایستی انعکاس مناسب و حساب شدهای در جامعه داشته باشد و به گونهای اجرای حد صورت گیرد که جامعه ارتباط مناسبی با آن بگیرد. اجرای حدود در خفاء به گونهای که جامعه از اثرات تزکیه آن بهره نگیرد اقامه حدود نیست!!!
در حدیث دوم از نبی اکرم(صلی الله علیه و آله)، به خوبی جایگاه سلطنت(حکومت) عادلانه تصویر شده است. سلطانِ عادل یک جنبه ثبوتی دارد و یک جنبه اثباتی. جنبه ثبوتی آن، این است که عادلانه به سلطنت و حکمرانی بپردازد اما جنبه اثباتی آن که کمتر از قبلینیستاین است که مردم این سلطان را عادل بدانند.
چنانچه حکومت عادلانهای باشد اما مردم آن را توسط القائات منافقان و بدخواهان و معاندان، عادلانه ندانند مسلم است که آن اثر خیر، برکت و رحمت را برای جامعه نخواهد داشت.
در ادامه حدیث بدین مطلب اشاره شده که اقامه یک حد از شصت سال عبادت پاک کنندهتر است.
من بیان این روایت را این گونه باز سازی میکنم که چنانچه فاعل اقامه حد، حکومت اسلامی به پشتوانه جامعه اسلامی باشد، این اقامه از شصت سال عبادت آن جامعه، برای آن جامعه پاک کنندهتر است، تنها و تنها اقامه یک حد!!!
بایستی توجه داشت که دلسوزان و ترحّم کنندگان بر آتنای عزیز به جای سوگواری بر 2030 و اجرای آموزشهایجنسی که تجربه ناکارآمدی خود را در جهان غرب نشان داده است و آمار تجاوزات جنسی در کشورهایی که آموزشهای فاخر جنسی دارند سر به فلک کشیده است و زشتی فضای اجتماعی این کشورها بر کسی پوشیده نیست کمی به وحی اعتماد کنند و به جای مطالبه 2030 و گریه بر نعش تابوت نسخههای ناکارآمد غرب، از قوه قضاییه حمایت کرده و مطالبه اقامه حدود به شکل متناسبو سازنده داشته باشند.
متاسفانه قوه قضاییه به خاطر فشار نهادهای بین المللی و نفوذ فکری برخی جریانهایغربگرا دچار نوعی تسامح بر سر اقامه قسط و حدود الهی شده است. مسلما حضور و حمایت همه جانبه از قوه قضاییه راه را برای قضات انقلابی هموارتر خواهد کرد.
جایگاه اقامه حدود و تاثیرات روانی و اجتماعی آن یکی از کلیدی ترین نقاط پژوهشهایاسلامی بایستی قرار بگیرد. میتوان نقش راهبردی اقامه حدود برای تزکیه جامعه انسانی را در ایجاد بازدارندگی بیرونی مناسب در برابر سرکشی خوی حیوانی در جامعه انسانی دانست.
چنانچه حدود به طور سازنده و با پوشش رسانهای متناسب برای جامعه انسانی بازنمایی شود مطمئنا مانع روانی جدی و عاملی اساسی برای تقویت تقوای اجتماعی است به خصوص برای کسانی که در تقویت ملکه تقوا برای خودشان نارسایی داشتهاند و یا از مجراهای تلاوت آیات و تعلیم کتاب و حکمت دور بودهاند.
حادثه آتنای عزیز تلنگری است از جانب حضرت حق تا به ما نمایانده شود که دور بودن از تعالیم الهی و منطبق بر فطرت چه عواقب سوء، ناگوار و جانکاهی میتواند داشته باشد. قصور نه از خلقت الهی است و نه از تعالیم ما، قصور از ماست که قبله عقل و دلمان غرب شده است و گنج فطرت را رها کردهایم و اقامه حدود الهی را راکد گذاشتهایم.
پینوشت:
1) کافى 7/ 174
2) مستدرک 18/ 9
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۹۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051